-

Blog

overzicht:  volledig / samenvatting

Onderhoud caravans en boottrailers + keuring

Geplaatst op 2 augustus, 2016 om 14:20 Comments reacties (1)
Bij mij kan u ook terecht voor herstelling, onderhoud en aanpassingen waar nodig aan boottrailers en caravans. U koopt bijvoorbeeld een boot en hebt het gevoel dat de trailer niet 100% vast licht op zijn steunen, of er ontbreekt een steun, of erger nog de trailer is niet de originele die bij de boot hoort.. wel contacteer mij, je kan langskomen en we bekijken het probleem samen en ik stel u enkele oplossingen voor. Wanneer u het risico niet wil nemen om tot bij mij te komen, dan spreken we gewoon bij u af of op de locatie waar de boot en trailer staan en dan bekijken we daar ter plaatse even de opties en bezien we de mogelijkheid om het geheel veilig tot bij mij te krijgen voor de aanpassing en/of herstelling. Bij caravans heeft men dikwijls het probleem, dat de remmen vastlopen of gaan slepen daar deze dikwijls maar 1 of 2 keer per jaar buiten komen en dan spijtig genoeg zonder onderhoud ineens enkele ritten van een paar duizend kilometer moeten afleggen, met alle risico's van dien. het is altijd aangewezen om uw remmen te laten onderhouden voor u op vakantie vertrekt, bij voorkeur tijdig afspraak maken want de perioden begin juli en begin augustus zijn erg druk, meestal door last-minit problemen die zich enkele dagen voor het vertrek voordoen. Ook komt er na een tijd serieuze speling zowel vertikaal als zijdelings op de remkop, dit is meestal te wijten aan gebrekkig of totaal geen onderhoud. Een niet gesmeerde remkop zal vlug slijtage vertonen en daarbij zal de demperveer ook vlugger stuk gaan, dit resulteerd in kloppen op uw wagen bij het remmen en vooral na het remmen wanneer men terug gaat optrekken. Een revisie van een remkop valt in kost nog redelijk mee, maar als men te lang wacht dan moet men hem in zijn geheel gaan vervangen, kostprijs voor een nieuwe remkop ligt ergens tussen de 280�?� a 500�?� ongeplaatst en is afhankelijk van het gewicht (MTM) van uw aanhangwagen. Tijdig smeren en onderhoud van de remkop, remkabels en volledig emsysteem is dus zeker geen luxe, ook niet bij geremde trailers met MTM tot 750kg, ze moeten niet naar de keuring, maar toch moet u ze laten onderhouden om een correcte werking te waarborgen. Dus, bel mij maar voor correct advies, onderhoud, herstellingen en technische bijstand : 0486-93 65 28 !!!

Onderhoud / inspectie

Geplaatst op 26 januari, 2014 om 15:00 Comments reacties (1)

Aanhangwagens worden nu gegalvaniseerd geleverd, en roesten nu bijna niet meer (tenzij na ongeval met gebrekkige herstelling).

Ook de elektrische onderdelen zijn nu van een veel betere kwaliteit, maar men raakt al eens iets bij het parkeren of dergelijke.

Dit voorgaande neemt evenwel niet weg dat een aanhangwagen ook onderhouden dient te worden .

- er kan een beschadiging van de galvanisatie optreden bij een ongeval.

- de banden kunnen beschadigd geraken door dikwijls op ruw terein met uitstekende stennen of metaal te rijden, gevolg vreemde objecten in de band of scheuren in de flanken... men kan beter een klapband of panne trachten te voorkomen door periodiek nazicht.

-de lagers , remmen , de assen in het algemeen dienen regelmatig eens gecontrolleerd te worden op werken en vervuiling.

-het hout (indien van toepassing) dien regelmatig geinspecteerd te worden om zwaar door rotten te voorkomen, een boden of wand die na beschadiging vul water kruipt en uitzet kan het aanpalend hout zo wegdrukken dat men ook hieraan problemen krijgt.

-scharnieren , sloten , hengsels dienen allemaal gecontrolleerd te worden op goede werking , dit zorgt voor gebruiks gemak voor de gebruiker en tevens voorkomt men dat men zaken gaat kwijtspelen zoals een achterdeur / bord.

-de trekhaak van een aanhangwagen moet regelmatig eens doorgesmeerd worden, anders kan het mogelijk zijn dat hij niet meer goed koppel op de bol . Soms zie je mensen echt stampen op de koppeling en dan is s'avonds het werk / vervoer gedaan waarna ze nog lang bezig zijn om hun aanhangwagen van de auto losgekoppeld te krijgen.

contacteer ons voor meer info in verband met mogelijke jaarlijkse of half jaarlijkse inspectie/onderhouds contracten. (klein materiaal is steeds in regie, voor grotere kosten , herstellingen volgt er steeds eerst een offerte, dewelke dan via post of mail dient bevestigd te worden voor akkoord.


Rss_feed